Napęd hybrydowy (Co to jest?)





Napęd hybrydowy –są to połączenia dwóch rodzajów napędu do poruszania jednego urządzenia. Napęd hybrydowy to najczęściej połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Silniki te mogą pracować na przemian lub naraz, w zależności od potrzeb, np.: w mieście elektryczny, za miastem spalinowy. Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. W układach takich montowany silnik spalinowy ma moc wystarczającą do jazdy przy optymalnych parametrach pracy przy przewidywanej prędkości podróżnej. Jest to około ćwierci mocy silników obecnie stosowanych. Całość sterowana jest przez układ elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii.
    Napęd hybrydowy to rodzaj napędu, o którym coraz więcej słyszymy i który staje się coraz bardziej popularny w produkcji samochodów, między innymi dzięki zmniejszonemu zużyciu paliwa. Można więc wysnuć hipotezę, że napęd hybrydowy będzie napędem przyszłości, lub też jedynie przejściowym napędem pomiędzy silnikami spalinowymi a ogniwami paliwowymi. Jednak sam napęd hybrydowy, z czego być może większość z nas nie zdaje sobie sprawy, nowością nie jest. Stosuje się go od dziesiątków lat. Hybrydą jest przecież, rzadko co prawda spotykany, rower z silnikiem. W napędy hybrydowe wyposażonych jest wiele lokomotyw (spalinowo – elektryczne) oraz okręty podwodne (nuklearno – elektryczne i spalinowo – elektryczne).
    Napęd hybrydowy jest połączeniem dwóch rodzajów napędu (silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym), które ze sobą współpracują. Tak więc nadmiar energii z silnika spalinowego jest wykorzystywany do ładowania silnika elektrycznego. Napęd ten pozwala na użycie silnika o mniejszej mocy, co powoduje mniejsze zużycie paliwa. O ile całkowita sprawność w konwencjonalnym silniku spalinowym sięga około 17%, o tyle w pojazdach hybrydowych jest to już około 37%. Pomimo tego, że napęd hybrydowy wykorzystuje elektryczny silnik, nie wymaga on zewnętrznego zasilania baterii tak, jak potrzebują tego pojazdy elektryczne np. Melexy.
    W praktyce zastosowanie napędu hybrydowego, wygląda tak: auto hybrydowe napędzane jest silnikiem elektrycznym wtedy, gdy porusza się wolno, nie musi ostro przyspieszać, a jego obciążenie jest niewielkie. Czyli dotyczy to jazdy miejskiej. Jeżeli kierowca chce jechać dynamiczniej, z większymi prędkościami (np. na trasie), wówczas automatycznie włącza się silnik spalinowy. Kierowca nie musi w tej sprawie robić nic, sam niczego nie przełącza bowiem wszystkim steruje komputer. Ponadto, podczas zwalniania czy hamowania auta doładowuje się akumulator. A jest to możliwe dzięki temu, że silnik elektryczny prądu stałego może być jednocześnie prądnicą.





Do budowy strony wykorzystano: http://www.google.pl/imghp?hl=pl&tab=wi